• ヨフ
  • 2024
  • 《Unlit》Can, Urethane paint, Label sticker, Acrylic, Mirror film, Wood, LED light
    《Lit-1, Lit-2》Single-channel video, Display, LED light
  • Dimension variable

赤い光で満たされた空間は、現実から切り離された異世界に迷い込んだかのような演劇性を演出する。
中央にある作品《Unlit》は、舞台セットのような大きな台の上にペンキの缶が積み上げられ、それをスポットライトが照らしている。そのうちの一缶だけが白く浮き上がり、CGで合成したかのような異様な存在感を放つ。注意深く観察すると、作品全体を当てていたスポットライトは実は白い光で、白い缶以外は、赤く塗られていることに気がつく。
対して、壁面のディスプレイには、モデリングされたペンキ缶や、缶のラベルをIllustratorで色調整する様子が映し出され、画面上で動く自動のカーソルが、虚構のプロダクトをリアルに再現していく(《Lit》)。本来液晶の画面は、周囲の光の影響を受けずに自発光するが、本作品では意図的に映像の色調を加工していることで、まるで赤い照明によって画面が染められたように見せているのだ。
現実が仮想化され、仮想が現実化され、現実と仮想の関係性が旋回するように反転し、その循環の中に鑑賞者自身も取り込まれていく。
絶えず変容する人間の知覚の基準を捉え直し、複層的な視覚的体験の構造を発展させていくヨフの取り組みは、デジタルな仮想世界とアナログな現実世界を繋ぎ合わせ多元的な時空を創出するとともに、リアリティの概念に亀裂を起こし、視覚認知の新たな地平を拓いていくだろう。

吉田紗和子(トーキョーアーツアンドスペース)
ACT Vol. 6 「メニスル」カタログより

A space dramatically bathed in red light makes it seem as if one has stumbled into an otherworldly realm severed from reality. The work in the center of the space, Unlit, comprises a large stack of paint cans on a large platform resembling a stage set, under a spotlight. One of the cans stands out, glowing white amid its red surroundings, emerging as an eerie, seemingly computer-generated presence. However, a closer look reveals that the spotlight illuminating the entire work is actually white, and all of the cans have been painted red except the solitary white one. This is paired with Lit, in which monitors on the walls show a computermodeled paint can and the process of adjusting the can label’s colors using the Illustrator app, with an automated cursor moving across the screen to realistically replicate a fictitious product. While images on LCD screens are typically unaffected by the surrounding light, in this work the videos’ colors are altered so the screens appear to be immersed in red light. In this cycle of the real becoming virtualized and the virtual materialized, the relationship between real and unreal is intertwined and reversed, and viewers are drawn into the process. With their strategies for reinterpreting the ever-shifting framework of human perception and developing systems for multilayered visual experience, YOF merge the virtual and digital with the tangible and analog, forging a higher-dimensional spacetime continuum. In doing so, they not only challenge our concepts of reality but also open up new horizons in visual cognition.
Sawako Yoshida (Tokyo Arts and Space)
From the ACT Vol. 6 “Layers of Optical Experience” catalog

 

 

「ACT (Artists Contemporary TOKAS) Vol. 6『メニスル』」 (トーキョーアーツアンドスペース本郷、2024)
撮影:加藤 健 画像提供:Tokyo Arts and Space

« Works